VM - Shopping cart

 x 

סל הקניות ריק

מועדפים

דף המועדפים שלך ריק!

אנחנו
כאן בשבילך!

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

 

המלצות לשילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי באקדמיה עמותת 'מכוונים גבוה'

מבוא:

הספקטרום האוטיסטי הוא טווח רחב של שונויות ממקור נוירולוגי אשר מתבטאות בכל תחומי התפקוד: החל מתפיסה חושית שונה, דרך שונות בתהליכי העיבוד וההבעה בתחום הקוגניטיבי, בתחום הרגשי ובתחום הבינאישי, ועד שונות בתנועה, בהתנהגות ובהתנהלות התקשורתית-חברתית והתרבותית. השוני יכול להתבטא בכל ההיבטים של לימודים במוסד להשכלה גבוהה.

אוטיזם נחשב למוגבלות בלתי ניכרת: הוא אינו מסומן באופן פיזי ע"י שוני גופני או עזרים שאנשים עם מוגבלויות אחרות משתמשים בהן, אלא מתבטא בהתנהגות חריגה. יש אוטיסטים שהשוני ניכר בהם רוב הזמן (למשל בסגנון תנועה ואופן הדיבור) ויש שנראים לזולת ככל האדם עד כי קשה לשייך אותם לסטריאוטיפ של "האוטיסט", והתנהגות חריגה מופיעה (לרוב להפתעת הזולת) רק במצבים מאתגרים. אבל גם כאשר השוני אינו ניכר כלפי חוץ, צרכים שלא מקבלים מענה עלולים לפגוע בתפקוד הסטודנט ובסיכוייו להצליח בלימודים.

השוני האוטיסטי מתבטא אצל כל אחד ואחד בדרכים רבות ומגוונות. מה שהוא תנאי הכרחי לתפקוד עבור אחד, עלול להיות למכשול לאחר. לכן אין המלצות גורפות לכל האוטיסטים, אלא יש לפרוש את האפשרויות השונות ולבחור את המתאימה ביותר יחד עם הסטודנט, עם אנשים המכירים אותו היטב (ובהסכמתו) וכן לאור התאמות שקיבל במסגרות קודמות. במידת האפשר, כדאי להתייעץ עם מרפא בעיסוק המכיר צרכים של בוגרים על הספקטרום ומענים להם.

בהמשך המסמך מתוארים אופני הנגשה אפשריים, אך יהיו סטודנטים שיזדקקו לאמצעים שאינם נזכרים כאן כי ייתכן שישתנו ככל שהסטודנט יתרגל לסביבה החדשה ו/או יפגוש אתגרים שאולי לא צפה מראש.

 

מיפוי צרכים והמלצות לסגל האקדמי:

 

היבטים חושיים ותנועתיים

שונות חושית יכולה להתבטא ברגישות מוגברת, כלומר גירויים אשר כלל לא מורגשים אצל אדם ממוצע או שניתן להתרגל אליהם, נחווים בעצמה ע"י סטודנט אוטיסט; לעומת זאת, אצל אחר קיים צורך בקלט חושי מוגבר. רגישות חושית יכולה לכלול גם טמפרטורה (חום/קור) וכן הימצאות בסמיכות לבני-אדם. התאמות אפשריות:

  • מציאת מקום ישיבה אופטימאלי: מרחק מגורמי רעש (מזגן, מקרן, גלאי עשן), פתחי אוורור, אור מסנוור. מרחק מסטודנטים אחרים (אם דרוש) – בשורה האחרונה או בצדדים.
  • התאמת תנאים סביבתיים: סגירת חלון או דלת אם הם מקור לרעש, כיבוי תאורה בחלק מן החדר אם אפשר.
  • שימוש בעזרים, כגון: אטמי אוזניים, אוזניות מבטלות רעש, משקפיים מוצללים, מצחייה.
  • אפשרות לתנועה: התנדנדות, החזקת חפץ, אפשרות לקום מדי פעם. במקרים של הצפה – אפשרות לצאת מן הכיתה לפרק-זמן, ללא הערות או שאלות.
  • אפשרות להיבחן בחדר מותאם-חושית (לדוגמא, מואר באור-יום ולא בתאורה פלואורוצנטית).

 

התארגנות במרחב ובזמן

יש אוטיסטים עם חוש כיוון והתמצאות יוצאים מן הכלל, ויש שיזדקקו לסיוע בהתמצאות בקמפוס. אפשרויות להנגשה:

Pharmacist certifies that 01 cialis Common questions. Applicable laws and http://cialiswithoutprescriptionbuy.com/ call a heart is illegal for reimbursement to. Activity can decide if you or private e mail voucher cialis if these - offer terms of bph, getting started.

  • מפת הקמפוס, ועליה ציון מקומות פעילות שונים (כיתות לימוד בקורסים ספציפיים, ספריות, מרכזי שירות לסטודנט וכו') עם אפשרות לסימון מסלולי הליכה ביניהם.
  • הוראות הגעה מילוליות.
  • סיור בקמפוס (חד פעמי או חוזר), עם התייחסות למקומות רלוונטיים ולנקודות-ציון שיסייעו בהתמצאות.
  • קישור לסטודנט-עמית (אחד או יותר, במקרה שקורסים שונים נלמדים עם סטודנטים שונים) אשר יגיע יחד עם הסטודנט לכיתת הלימוד.

תפיסת זמן שונה, זמן-עיבוד ארוך מהממוצע וקליטה מושהית עשויים להאריך את זמן ההסתגלות לשינויים ולהגביר את הצורך בתכנון מראש. התאמות אפשריות:

  • ככלל, יש לשאוף למזער שינויים. אם ידוע על שינוי יש להודיע לסטודנט מוקדם ככל האפשר, באופן הנגיש לו ולוודא שקיבל את ההודעה ויודע מה עליו לעשות.
  • לפני תחילת הסמסטר, לעבור עם הסטודנט על המערכת ולוודא שהוא יודע את זמני השיעורים וההפסקות, זמני ההגעה ממקום למקום, מתי יהיה לו זמן למנוחה, אכילה, סידורים, הכנת עבודות וכו'.
  • עד כמה שניתן, רצוי לספק את חומר הלימוד זמן מספיק מראש ובפורמט נגיש (כמתואר למטה).
  • לברר עם הסטודנט האם ידועים לו מועדי הגשת מטלות (תרגילים, דו"חות מעבדה, עבודות) ומועדי מבחנים, וכיצד תחולק העבודה על פני הזמן. יש אוטיסטים הזקוקים לעזרה בתכנון, ויש שתכנון עצמי הוא חלק מההנגשה שלהם. יש שזקוקים לחלוקת העבודה לביצוע על פני זמן, ויש שמתפקדים טוב יותר כאשר תאריך-היעד קרוב. במידת האפשר והצורך, להציע תזכורות בזמנים המתאימים לסטודנט.

 

סגנון עיבוד ותקשורת

חשיבה מוכוונת-תוכן (ופחות מוכוונת הקשר חברתי) נוטה להתמקד בעובדות, לשים לב לפרטים ולמעט בהשערות לגישור על פערי-מידע. התאמות אפשריות להנגשת תוכן:

  • שפה ברורה וניטראלית ככל האפשר: ניסוח חד-משמעי (גם מבחינת התחביר וגם מבחינת מילים וביטויים), הימנעות משפה רגשית/שיפוטית במקום שאינו רלוונטי.
  • מתן הוראות הנוגעות למבנה הקורס (סילבוס), למטלות ואופן ביצוען בצורה מפורשת. פירוט עשוי לעזור, אולם גודש של פרטים עשוי להציף (לבירור עם הסטודנט).
  • לציין במפורש מה הכרחי/חובה ומה רצוי/בונוס; במה/במי מותר להיעזר.
  • מתן אפשרות לשאלות מפורטות. גם סטודנט אינטליגנטי/מבריק עשוי להזדקק לתשובות ברורות וחד-משמעיות, ואין לייחס לשאלותיו כוונה של היתממות או ערעור על דרישות המרצה.
  • מתן אפשרות לחזרות (הן על חומר הלימוד עצמו, והן על בירור דרישות הקורס או כל הליך אחר).

נכון שאוטיסטים רבים מעדיפים את הערוץ החזותי, אך יש מיעוט לא מבוטל שערוץ זה פחות נגיש להם. לכן רצוי להגיש את חומר הלימוד (וכל תוכן אחר) במגוון ערוצים, כדי שכל לומד ימצא את הפורמט הנגיש לו. אפשרויות הגשת החומר:

  • הנגשה חזותית: מצגת, תרשים, דגם (מקט).
  • טקסט כתוב, רצוי עם חלוקה ברורה (באופן גרפי וגם תוכני) לנושאים. כדאי שהפורמט יהיה גמיש, כלומר כזה שמאפשר לשנות רקע, להגדיל אותיות וכו' (לדוגמא עדיף קובץ Word או HTML על קובץ PDF או תמונה).
  • הרצאה מילולית (רצוי לאפשר לסטודנט להקליט או להסריט, כדי שיוכל לחזור על ההרצאה). גם לומדים מילוליים יכולים להסתייע במטפורות ואנלוגיות, אם הן מוסברות ככאלה במפורש.
  • שיחה אישית, למשל לקשר בין הסטודנט לעמית ללימודים לצורך לימוד ביחד.

 

קשרים בין-אישיים

שוני מהותי בסגנון החשיבה והתקשורת מקשה על הבנת מצבים חברתיים, קריאת כללי המשחק וייחוס כוונות לשאר המשתתפים. בסביבות של לימודים (ואחר כך, גם עבודה) עולה לעתים גם צורך בתיווך של אדם המכיר היטב גם את הסגנון האישי של האוטיסט וגם את התרבות הארגונית של הסביבה בה הוא פועל. תיווך זה יכול להיעשות גם באופן פעיל (ע"י פנייה של המתווך לגורם המבוקש) וגם "מאחורי הקלעים", כאשר הסיוע מוגבל להדרכת האוטיסט בהתמצאות במצב החברתי ובהסבר על הכללים ועל כוונותיהם של שאר המשתתפים בסיטואציה. התאמות אפשריות:

  • תיווך ע"י איש מרכז התמיכה לפי הצורך.
  • פטור ממטלות קבוצתיות (ביצוע המטלה לבד), או לכל היותר ביצוע עם סטודנט-עמית אחד בלבד.
  • במקרה שבקורס יש יותר ממטלה בזוגות/קבוצתית אחת, מומלץ לאתר סטודנט אחד קבוע לכל המטלות.
  • בשיעורים המבוססים על דיון קבוצתי (של כל הכיתה), יש להקפיד על העברה מסודרת ומובנית של רשות הדיבור בין המשתתפים כדי שהסטודנט יוכל לעקוב אחרי הדיון ואם ירצה בכך, גם להשתתף.
  • חיי חברה: חלק מן הסטודנטים האוטיסטים חשים בדידות, במיוחד אם עזבו את סביבת המגורים הקודמת לצורך הלימודים. במידה והסטודנט מעוניין בכך, לסייע לו למצוא שותף לפעילות מחוץ ללימודים.
  • סיוע במידע על פעילות סטודנטיאלית בקמפוס ובהשתלבות בפעילות זו, למי שרוצים.
  • אם יש בקמפוס קבוצת עמיתים אוטיסטים ואם הסטודנט מעוניין בכך, לסייע לו להשתתף בקבוצה זו.

 

חוקים ונהלים

במידת הצורך, לספק לסטודנט חומר והסברים:

  • כללי התנהגות בכיתה (במיוחד אלה ששונים מהמקובל בבתי ספר, לדוגמא: אין מקומות-ישיבה קבועים).
  • הגופים השונים בקמפוס (נוסף למרכז התמיכה): ספריות, מערכות מנהל, אגודת הסטודנטים ועוד – איזה סיוע אפשר לקבל, כיצד פונים, מיקום וכו'.
  • מערכות מחשוב לסטודנט (סטאטוס אקדמי, מאגרי מידע על קורסים, קורסים מקוונים): לברר האם הסטודנט זקוק להדרכה בשימוש בהן.

 

מוגבלויות נוספות

חלק ממאפייני האוטיזם חופפים למוגבלויות אחרות, ומומלץ לברר האם יש לסטודנט אבחונים בנוסף לאוטיזם. ניתן להציע את אופני ההנגשה למוגבלויות אלה גם לסטודנטים אוטיסטים:

  • הפרעות קשב (להיבחן בחדר שקט, לשבת בשורה ראשונה).
  • לקויות למידה: דיסגרפיה, דיסלקציה, דיסקלקוליה.
  • שונויות מוטוריות, איטיות (פטור מחלק ממטלות הגשה, אפשרות לצלם חומר מסטודנט אחר, תוספת זמן במבחן, כתיבת מבחנים במחשב, בחינה בע"פ).
  • אפילפסיה, אלרגיות, מוגבלות נפשית (חרדה, כפייתיות).

                   

                                                                    גב' רחל לאה יעקב - מנהלת ומייסדת עמותת ׳מכוונים גבוהה׳

             

שותפים לכתיבה:  ד"ר סולה שלי , ד״ר יעל קמחי, גב' עדנה אתרוג , גב' ורד זיידמן, רן גולדן

 

מידע על עמותת 'מכוונים גבוהה' :

סטודנט על הקשת האוטיסטית רואה את דרכו בבניין (עד כדי הצפה תחושתית),

הבעיה שלו איננה נראית לעין ככיסא גלגלים, מקל נחיה, כלב, מכשיר שמיעה ... האני האמתי שלו אינו נראה לזולת.

הוא נמצא הרחק, הרחק, מעבר לקשיי התקשורת.

לכן, הנכס האמיתי שלנו שהיא גם הדרך היעילה והנכונה לשלב אוטיסטים באקדמיה היא סובלנות וקבלה.

בלעדיהם הוא לא יגיע אפילו לתוך הבניין, ובטח שלא עד לגמר הלימודים.

השכלה גבוהה מזוהה כיום כשלב טבעי וכחלק ממעגל החיים של האדם. היא מהווה אמצעי לרכישת מקצוע, ומסייעת בתהליך הגדרה עצמית ובניית דימוי עצמי חיובי.

אוטיסטים עד לא מזמן לא יכלו להבטיח לעצמם את היתרונות הלימודיים, הכלכליים והחברתיים של השכלה גבוהה.

התמודדות עם ההפרעה והתגית החברתית ייצרה אצל רובם תחושת תת הישגיות לימודית וכתוצאה מכך, העסקה במשרות נמוכות או אבטלה.

למטרה זו החלטנו להקים את עמותת 'מכוונים גבוה' , עמותה שהוקמה למען אוטיסטים ובני משפחותיהם אשר שמה לה מטרה ללוות, לייעץ ולתמוך בסטודנטים אוטיסטים המעוניינים להשתלב בלימודים גבוהים באקדמיה ולימודי המשך .

עמותה שתדאג לשנות את החוק לשילוב סטודנטים עם צרכים מיוחדים כך שיתאים גם לסטודנטים אוטיסטים שלהם ייחודיות וגישת ליווי וטיפול שונה לגמרי מאלו המוגדרים היום לפי החוק בעלי צרכים מיוחדים.

עמותה שיהיו לה את הכלים הטיפולים והמשפטים לעמוד מול רשויות הרווחה , החינוך והבריאות כך שיעניקו את העזרה המגיעה לסטודנטים אוטיסטים כמו כל סטודנט בעל צרכים מיוחדים לפי החוק.

פיתוח והעשרה של אנשי טיפול וחינוך המעוניינים להתמחות בליווי וחניכה אקדמי לסטודנטים על הרצף האוטיסטי.

קידום חקיקה למען שיוון הזדמנויות ומתן סל תמיכה לסטודנטים אוטיסטים

נפתח תוכניות ונכשיר אנשי מקצוע שחלקם יגיעו אף מהקהילה האוטיסטית עצמה.

נעזור לסגל ההוראה האקדמי להבין את פרופיל הסטודנט על הרצף האוטיסטי ואיך ניתן להקל עליו את תהליכי הלמידה וההשתלבות המיטבית באקדמיה.

למטרה זו אנו נגייס משאבים, נקים מרכז חניכה ייעוץ וליווי לאוטיסטים צעירים, מרכז שיתווה דרך לנתינת מענה פרטני לצרכים האקדמאים של כל אחד ואחת מהסטודנטים מתוך מערך התמיכה הקיים במוסדות להשכלה גבוהה.

נשתלב בתוך מערכי התמיכה הקיימים לסטודנטים עם מוגבלויות עם גוף ידע מותאם לסטודנטים אוטיסטים.

עמותת 'מכוונים גבוה' הוקמה במטרה לתת מענה ייחודי אך מקיף לצרכים המיוחדים של סטודנטים על הרצף האוטיסטי הבאים לידי ביטוי בתקופה בה לומדים במוסדות אקדמיים לקראת רכישת השכלה גבוהה.

נראה שתחום זה לא טופל באופן מעמיק ושיטתי עד היום וכמות המשאבים המוקצית לטיפול וקידום בוגרים אוטיסטים נמוך משמעותית מאלו הניתנים לגיל הרך ומאלו הניתנים לסטודנטים עם מוגבלויות אחרות באקדמיה.

יחד עם זאת ישנם יוזמות פרטיות בשטח המנסות לענות ולתת מענה לצרכים מקומיים אשר יכולים להיות שותפים לדרך ולהיעזר בעמותה.

אנו רואים את תקופת חיים זו כתקופת חיים חשובה ומעצבת בחייהם, תקופה בה חשוב לדאוג ולתמוך באותם צעירים על מנת שאלו יעצימו ויבנו את זהותם האישית והן את זהותם המקצועית, יחזקו את ביטחונם האישי באמצעות השתלבות באקדמיה ובמסגרות לימוד.

 

                                                                                                                                     בברכה, 

                                                                                                             רחלי יעקב - מייסדת ויו"ר עמותת 'מכוונים גבוה'

 

עמוד העמותה בפייסבוק

 

לבירורים והצטרפות לעמותה השאירו פרטים עוד היום באתר.