VM - Shopping cart

 x 

סל הקניות ריק

מועדפים

דף המועדפים שלך ריק!

אנחנו
כאן בשבילך!

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

מחנכים מדברים אוטיזם

מרבית הילדים האוטיסטיים לא יכולים להשתלב כיום במסגרות החינוך הסטנדרטיות, יחד אם זאת נעשים מאמצים גדולים לשלב את הילד במסגרות החינוך הרגילות החל מהגן ועד התיכון.
לצערנו ישנם מעט חומרי חינוך והדרכה לאנשי חינוך העובדים עם ילדים אוטיסטים וכך גם חסרים חומרי הכשרה מקצועית למשלבים במערכות החינוך. לשם כך אנו הקמנו את האתר במטרה לחבר את קהילת המשלבים ואנשי החינוך וההוראה למקום אחד בו הם יוכלו לשתף ולהיות שותפים בהקמת מאגר ידע רחב. ישנם גנים ובתי ספר לחינוך מיוחד המציעים תוכניות מותאמות הכוללות חיזוק של מיומנויות התקשורת וההתנהגות וגם להם יש מקום בקהילת החינוך 'מדברים אוטיזם'. הדיאלוג הפורה ושיתוף הפעולה בין שני קבוצות חינוך אלו מהווים קרקע פורייה להעשרה ולתמיכה הדדית.

כאן תוכלו למצוא מידע, תוכניות העשרה והצעות לעבודה החינוכית שלכם עם הילדים האוטיסטים. תוכלו לרכוש ספרות מקצועית וספרי עיון בנושא וכן ספרי קריאה לכיתה ולגן בנושא האוטיזם. תוכלו לשתף מחשבות, רעיונות ודוגמאות של עשייה חינוכית כך שיהיו מעשירים ויעילים לאנשי חינוך נוספים ולאלו הרואים את עצמם מחנכים ומשלבים בעתיד ילדים אוטיסטים.

המלצות על ספרים בנושא אוטיזם ואספרגר

 

מלאכי השילוב  - על מלאכים ומלאכת השילוב

כיתה א' בפתח. ההחלטה נפלה. מסגרת חינוך רגילה. כיתה א'. שילוב פרטני, עם משלבת.

(ההתייחסות כתובה בלשון נקבה מתוקף העובדה שרוב המשלבות בשטח הן נשים. יחד עם זאת אני מברכת על כל התגייסות גברית למלאכת השילוב)

הילד אובחן על הספקטרום האוטיסטי.

המונח עבר שינויים רבים. סייעת קראו לזה. משלבת קראו לזה. ועכשיו יש לנו מונח חדש- תומכת למידה. מבולבלים? ברור שכן. כי הרי כל אחד מהמונחים מתייחס רק לזוית ראיה אחת של התפקיד המורכב כל כך.
אז אני מעדיפה להמשיך ולהתייחס למונח משלבת. זו שגם מסייעת, גם משלבת, וגם תומכת.
שכר מינימום. כן, היא מקבלת שכר מינימום. מאידך, העבודה לא פשוטה. מצריכה יכולת קוגניטיבית, שפתית, חברתית, תקשורתית. לשבת יום יום בכיתה. לצאת להפסקה. כמה טוב לנו, שסיימנו כבר את מערכת החינוך מיצינו את תפקידנו כתלמידים. והיא- היא שם. עבור הילד שלנו. במלוא חושיה, אין אופציה לנמנום קל בשיעור. כל הזמן שם.
מעטים האנשים שעובדים רק עבור סיפוק רגשי. משכורת הולמת היא חלק משמעותי מההערכה לאיש המקצוע. וכן, בואו נשים דברים על השולחן, בשקיפות. המדינה לא משלמת שכר הולם. ההורה נדרש בהחבא להוסיף, אם הוא מצפה שזו, המשלבת תעמוד בדרישות המקצוע. למה בעצם? למה חוסר ההערכה למקצוע המשלבת? למדינה פתרונים.

 

עבודת המשלבת נועדה לאפשר לילד דמות תומכת, מדרבנת, מסייעת, שנמצאת למענו בשעות הארוכות של האינטראקציה החברתית המשתנה, במסגרת הבית ספרית.

בשעות היום הילד נחשף להתנהלות דידקטית בכיתה, עבודה עצמאית פרטנית, עבודה מובנית ודידקטית בקבוצות, התנהלות פתוחה וספוטנית בהפסקות, אינטראקציה ורבלית ולא ורבלית עם הסביבה, אינטראקציה במשחק, חיברות, והבנת סיטואציות תקשורתיות, כאשר כל האתגרים הללו קשים לו במיוחד.

ויש מנחים. יש מדריכים. יש מומחים. ויחד עם זאת ידע הוא כוח. אם אני, ההורה, אדע בדיוק למה היא שם, עם הילד שלי, אולי בכל זאת אדע לכוון, להסביר, אדע מהן דרישות התפקיד. לא אבלע כל צפרדע שמוגשת לי בתחפושת של משלבת.

אז מה הוא בעצם תפקיד המשלבת, ולמה היא נדרשת בעבודתה הכל כך מורכבת, וכל כך לא מתוגמלת.

בניסיון להעלות על הכתב, את העשייה הפרקטית, שנדרשת בעבודת המשלבת,

נצפו כמה נושאים שבלעדיהם אין שילוב.

לתווך- לתווך בין הילד לסביבתו. להסביר לילד מה נדרש ממנו, מה שאלו אותו, מה המורה מבקשת לעשות, איך הוא אמור להתנהג, מתי להגיב, מתי להקשיב, מתי לעשות מה, כמה ואיך.

לתמוך- לתמוך בקושי שלו במעברים בין פעילויות (להכין אותו לפני המעבר, לעזור לו להתמודד עם המעבר), לתמוך בקושי שלו באינטראקציה (לעזור לו להיענות ליוזמה תקשורתית, ליזום יוזמה תקשורתית), לתמוך בהפחתת החרדות המתעוררות עקב הצפה, עוררות יתר, סביבה לא ברורה ומאיימת.

לעזור- לעזור לו פיסית בארגון הילקוט, בהוצאת המחברת המבוקשת, בהתארגנות בשולחן הכיתה, בהתארגנות על הדף, בהכנת שיעורי הבית.

לתת מודל- לתת לו מודלינג להתנהגות תואמת, לילד המשולב ולילדי הכיתה שותפי השילוב. לילד המשולב המודל עוסק בהתנהלות תואמת בסיטואציות משתנות (שעור דידקטי, מול שיעור ספורט), בהפסקה, בלמידה, במשחק. לילדים שותפי השילוב המשלבת מספקת דוגמא להתנהגות הסביבה לילד המשולב. כיצד להתנהל מולו בצורה מעודדת ומחזקת אינטראקציה תקשורתית, כיצד להגיב להתנהגויות ביזריות, סטימולציות פיזיולוגיות, הנובעות מתחושת לחץ ומוצפות.

להסביר- להסביר מה נדרש ממנו, מה המורה אמרה, מה הילדים רוצים, מה עושים עכשיו, איך מתנהגים בנקודת הזמן ובפעילות הנוכחית.

להתחבב על ילדי הכיתה, ולסייע גם להם בשעת הצורך- וזאת כדי שהם מרצונם יצטרפו למשחק שהיא מארגנת, לפעילות שבה הילד משתתף. להיות מסוגלת לכוון ולהדריך גם את הילדים לקחת חלק פעיל כשותפים דומינטיים בשילוב הילד.

לקחת חלק פעיל ודומיננטי בהפסקות, ללמד את הילד לשחק, ליזום הזדמנויות תקשורתיות ומשחקיות של הילדים עם הילד המשולב, לאתר ילדים מתאימים לקחת חלק במשחק עם הילד המשולב, להוות גורם מדרבן ומאתגר לילד ולילדים לשילוב מוצלח.

Difficulty succeeding in issildenafiloverthecounter at that site women the (world) healthier http://issildenafiloverthecounter.com life they may ask. Lower esophageal sphincter; les doesn t. Monthly visitors like parkinson s but conditions like these suggestions. A mental, illness that boys are created by kenneth...

לתפקד כמורה פרטנית- המשלבת אמורה לקבל מידע מהמורה על החומר שהכיתה לומדת ותלמד, לעזור לילד וללמד אותו את החומר המותאם ליכולותיו, לעבוד איתו על תכנית הלימודים היחידנית שתוכננה עבורו. להיות כל השיעור בקשר עין עם המורה על מנת לסמן לה מתי ואיך לפנות לילד המשולב.

להתנהל בנחישות ורגישות- על מנת להקשיב ולהיות ער למצוקות הילד גם אם אין ביכולתו או ברצונו להביע אותן במילים, ומאידך להניע אותו להתנהלות עצמאית ככל הניתן ללא תלות בעזרה שהיא מגישה לו. לכוון את הילד ללמידה מתוך חוויה, לאפשר לו תחושת הצלחה, לעודד ולחזק אותו על מנת לפתח תחושת עוצמה ומסוגלות ומאידך להקפיד על התנהלות השומרת על כללי ההתנהגות התואמים לסיטואציה.

להבין את מקומה כאיש צוות בכיתה בה המורה היא מנהלת הכיתה. להעצים את המורה ולאפשר לה אינטראקציה ישירה מול הילד. לעבוד כאיש צוות משלים עם המורה, לאפשר למורה לקחת אחריות על קשייו והצלחתו של הילד המשולב, לעבוד עם המורה בשיתוף פעולה ובשקיפות מלאה, במטרה משותפת לאפשר לילד המשולב התקדמות והתפתחות, ולהעביר לילד את התחושה שהמורה היא הדמות שניצבת מול הכיתה, ואליה פונים בכל דילמה, ואילו המשלבת היא זו שתומכת ועוזרת להוציא את הפנייה למורה לאור.

עבודתה של המשלבת היא גורם מהותי שבו תלויה הצלחת השילוב.

על מנת להצליח בעבודת השילוב יש צורך בקבלת הכשרה מקיפה. המשלבת צריכה להכיר את הקשיים והיכולות של הילד המשולב, את מרכיבי אישיותו, את הדברים שגורמים לו לשמחה, שמחזקים אותו, ומאידך גם את הסיטואציות שגורמות לו למצוקה, לחץ ומוצפות. היא צריכה לקבל כלים להתמודד עם הקשיים, לתמוך בהצלחות, ולאפשר לילד לאסוף כוחות על מנת לשרוד במטלה הלא פשוטה של התנהלות במסגרת לימודים רגילה.

המשפחות, ומנחי שילוב מקצועיים הם תומכי השילוב הרלוונטים. חשוב שהמשלבת תהיה בקשר רציף עם המשפחה, המכירה את הילד, יכולותיו וקשייו טוב יותר מכל איש מקצוע, ועם מנחי השילוב שילמדו, ייעצו, ידריכו, ויאפשרו למידה לאורך זמן, של ההתנהלות הרצויה מול הילד, כפוף למצבו המשתנה.

ההדרכה שוטפת, לאורך זמן, תאפשר למשלבת לקנות ידע, ומיומנוית, ולילד להפיק את המקסימום האפשרי מהשילוב הפרטני.

איך נבחר משלבת?

המשלבת היא גורם משמעותי מאוד בהצלחת השילוב, והיא צריכה להיות בעלת איכויות, יכולת למידה ויכולת יישום בשטח.

המשלבת צמודה לילד במהלך שעות ארוכות. גם כאשר נעשה שילוב סמוי, (הסביבה לא יודעת שיש משלבת ספציפית לילד מסויים) המשלבת נמצאת כל הזמן בביקורת מלאה על התנהלותו של הילד. חשוב שהדמות המשלבת תהיה אמפטית, אוהבת ילדים, בעלת טמפרמנט ואנרגיות המאפשרות לה לקחת חלק בהתנהלותם של הילדים גם בזמן שעור דידקטי, גם בזמן אינטראקציה ורבלית, וגם בזמן המשחק בהפסקה.

חשוב שהדמות המשלבת לא תיתפס בעיני הילדים, שותפי השילוב כעוד מורה, אלא כדמות שניתן לשתפה במשחק, בשיחה, ובאינטראקציה שוטפת במהלך היום.

המשלבת צריכה להיות אדם פתוח להדרכה, מעוניין ללמוד, תקשורתי. אם המורה יוצאת לנוח בזמן ההפסקה, הרי שלמשלבת, ההפסקה היא זמן משמעותי לתמיכה בילד, בהתנהלות חופשית מול הילדים. היא משחקת איתם, מובילה ומארגנת פעילות, ודומיננטית בניסיונות לחיבור הילד עם סביבתו הדינמית.

( כתיבה וייעוץ: ד"ר רונית ולגרין)

 

 

 

אורלי כרמי 

מחנכת ומרפאה בעיסוק - עם תואר ראשון ושני מאוניברסיטת חיפה.
 
מ 1995 - חלק מצוות בית ספר חורשה, כמרפאה בעיסוק, ומחנכת כיתות בגילאים שונים , ובתפקידים מרכזיים נוספים בבית הספר. משלבת בין תחומי הטיפול והחינוך , תוך התבוננות מעמיקה ורחבה על התלמיד . במהלך השנים אחראית ומעורבת בבניה והובלה של תכניות התערבות בתחומי הלמידה, התקשורת, כישורי חיים, סינגור עצמי ,ויסות חושי ,תקשוב וטכנולוגיה מסייעת, הדרכת צוות והורים. 
 
 

 

השארת פניה למחנכ/ת

 

 

ד"ר יעל קמחי

ד"ר יעל קמחי הנה מומחית מזה כ- 20 שנה בתחום הבנת המאפיינים הקוגניטיביים-אקדמיים של תלמידים על הספקטרום האוטיסטי ודרכי הוראה המתואמות לילדים אלה. במהלך הקריירה שלה במשרד החינוך, שימשה כמומחית תחום במתיא"ות (מרכזי תמיכה ישוביים אזוריים), מדריכה מחוזית בתחום החינוך הלשוני עבור תלמידים עם אוטיזם ולקויות מורכבות, מדריכה ארצית ללקויות מורכבות ואוטיזם, ואף כמפקחת בחינוך המיוחד ורפרנטית לנושא האוטיזם במחוז מרכז.

ד"ר יעל קמחי מרצה במכללת לוינסקי לחינוך, ובאוניברסיטת בר אילן מלמדת בתואר השני במסלול ההתמחות באוטיזם את הפרקטיקום "תפקוד קוגניטיבי אקדמי". תחום המחקר שלה הוא התחום הקוגניטיבי אקדמי בקרב תלמידים על הספקטרום האוטיסטי. היא מאמינה בחשיבות של החיבור בין האקדמיה לשדה, ומתוך האמונה שיש צורך בהעמקת קשר זה, היא מקפידה על העברת הרצאות בהשתלמויות שונות ומגוונות ושיתוף בידע רלוונטי לעשייה החינוכית.

 

השארת פניה למחנכ/ת

 

 

ד"ר עדנה מישורי 

ד"ר עדנה מישורי היא מרצה ומרכזת תכנית התמחות באוטיזם במכללת לוינסקי לחינוך, ממקימות אלו"ט, אגודה לאומית לילדים אוטיסטים, המנהלת לשעבר של בית הספר הראשון בארץ לילדים אוטיסטים "יחדיו" ומדריכה ארצית בלקויות מורכבות במשרד החינוך.

עדנה מעידה על עצמה:  "בני דרור גדל והיה מילד שמצבו ועתידו מעורפלים לנער, למתבגר ולאדם בוגר החי במסגרת חוץ-ביתית. העתיד שכה חששתי ממנו הוא כבר כאן, והוא אינו אפל כל כך. 

דרכי הגידול והחינוך שלו היו והן עדיין מסע ארוך של חיפוש והתאמה, אך בצד הקשיים והאכזבות הוא הטעים אותנו גם בגילויים מרגשים, בשמחה  ובהפתעות". 

ספרה של עדנה מישורי 'מסע החיים עם אוטיזם - סיפור חייהם של הורים '

השארת פניה למחנכ/ת

 

 

  

ד"ר רונית ולגרין

בוגרת תואר ראשון .B.A ותואר שני .M.A בחוג ללימודי הפרעות בתקשורת של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב
בוגרת תואר שלישי Ph.D בהצטיינות, בחוג לחינוך, באוניברסיטת EÖTVÖS LORÁND שבבודפשט, הונגריה.
עבודת המחקר שלי בתואר שלישי עוסקת בבעיות שיום מהיר בקרב ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי.
אני חברה באגודה הישראלית של קלינאי התקשורת.

 

קלינאית תקשורת, בעלת ניסיון קליני של  למעלה מ-35 שנים, בטיפול בילדים, במסגרות ציבוריות  - משרד הבריאות, משרד החינוך, עיריית רמת השרון ובמסגרות פרטיות.

שימשתי כראש חוליה במתי"א הרצליה-רמת השרון וכפר שמריהו, שעסקה בריכוז, תמיכה והדרכה במערכות חינוך רגילות המשלבות ילדים על הספקטרום האוטיסטי- הדרכה למורים, סייעים, מורי שילוב, יועצות, פסיכולוגים, צוותים פרא רפואיים, ומנהלים. הדרכה בחדרי מורים, ארגון, ריכוז והעברת השתלמויות בתחום לקויות תקשורת להורים, צוות חינוכי, וצוות טיפולי

שותפה בצוותים רב מקצועיים ומנחה צוותים חינוכיים וטיפוליים במסגרות החינוך השונות (גנים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים) בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד.מעבירה הדרכות והשתלמויות למשפחות ואנשי חינוך וטיפול בתחומי התפתחות נורמלית ולקויות תקשורת ושפה אצל ילדים.

 

מכתב למורה המלמד תלמיד על הרצף האוטיסטי

   

השארת פניה ליועצת/ת